Wymagania przedmiotowe Kl IV-VIII
- Geografia kl. VII
- ZAJĘCIA TECHNICZNE KL. IV
- Zajęcia techniczne klasa VI
- historia kl. 4
- historia kl. 7
- Historia klasa 8
- biologia kl. 7
- informatyka kl. 4
- informatyka kl. 5
- informatyka kl. 6
- informatyka kl. 7
- informatyka KL. 8
- j. angielski kl. 1
- j. angielski kl. 3
- j. angielski kl. 4
- język angielski klasa 5
- j. angielski kl. 7
- Chemia kl. 7
- Matematyka kl. IV
- matematyka kl. V
- matematyka kl. VI
- matematyka kl. VII
- matematyka kl. VIII
- Wiedza o społeczeństwie klasa 8
- wychowanie fizyczne klasy 4-8
- plastyka klasy 4-7
- muzyka klasy 4-7
- j. polski kl. 4-8
- język niemiecki 7-8
muzyka klasy 4-7
10 wWWwScenariusze lekcji
2rrr rrr
WWYMAGANIA EDUKACYJNE Z PRZEDMIOTU MUZYKA DLA KLAS 4 - 7
Sposoby oceniania i sprawdzania osiągnięć uczniów
Ocenianie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych
Sposób oceniania w znaczący sposób wpływa na stosunek uczniów do przedmiotu, a co za tym idzie – także na efektywność procesu nauczania. Na lekcjach muzyki, która jako przedmiot artystyczny wymaga szczególnego podejścia do tej kwestii, ocena proponowana przez nauczyciela powinna przede wszystkim motywować ucznia do działania i rozwijania swoich umiejętności.
Ocena z muzyki powinna
mobilizować uczniów do
pełnego zaangażowania
i systematycznej pracy.
Oceny z muzyki dotyczą poziomu wiedzy i umiejętności w kontekście indywidualnych zdolności i zainteresowań muzycznych ucznia, a także jego aktywności na lekcjach. Ocena nie powinna być obniżana z powodu niewielkich postępów dziecka w nauce,jeśli źródłem tych niepowodzeń jest brak uzdolnień muzycznych. Ocena w dzienniku nie może więc
być rezultatem pomiaru, lecz powinna spełniać funkcje wychowawcze
– przede wszystkim zachęcać do nauki muzyki.
Przy ocenianiu ucznia należy oddzielić jego postępy w opanowywaniu wiedzy teoretycznej, niewymagające aktywności muzycznej, od umiejętności śpiewu, gry na instrumentach i tworzenia muzyki. Znajomość elementów teorii i historii muzyki powinna być oceniana według jednakowych kryteriów dla całej klasy. Dotyczy to także umiejętności pisania nut.
Umiejętności praktyczne muszą być oceniane w kontekście predyspozycji muzycznych dziecka. W tym przypadku ewaluacja nie może wynikać z bezwzględnej skali osiągnięć. Każdy uczeń powinien mieć możliwość uzyskania oceny bardzo dobrej, jeśli tylko będzie zaangażowany i staranny. Duże trudności sprawia ocena postępów w sytuacji,kiedy dziecko musi pokonywać bariery psychiczne utrudniające aktywne muzykowanie. Dotyczy to przede wszystkim śpiewu.
Przy ocenianiu umiejętności praktycznych bierze się pod uwagę indywidualne predyspozycje ucznia.
Najtrudniejszym rodzajem muzycznej aktywności dzieci jest twórczość, dlatego przy jej ocenie zwraca się uwagę na zaangażowanie oraz staranność ucznia.
Scenariusze lekcji 11
Wystawianie ocen jest zadaniem trudnym, podlega bowiem
wielu uwarunkowaniom. Ustalając wymagania na poszczególne oceny, należy brać pod uwagę, że za oceną kryje się informacja zarówno o poziomie osiągnięć, jak i o postępach ucznia. Przy wystawianiu oceny z muzyki
należy brać pod uwagę przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć. Dlatego też stosuje się zindywidualizowanie skali ocen na podstawie dokładnego
rozpoznania możliwości każdego z uczniów oraz obserwacji jego jednostkowego rozwoju.
Ocena powinna być więc relatywna, uzależniona od potencjału uczniów i prezentowanej przez nich postawy.
Przy ocenie powinno się uwzględniać przede wszystkim
zaangażowanie i wkład pracy, znajomość literatury muzycznej
i związaną z tym wiedzę, a także umiejętność śpiewania i gry na instrumentach.
Ocenie podlegają następujące elementy:
• śpiew,
• gra (na instrumencie melodycznym, np. na flecie, dzwonkach,
flażolecie, oraz na instrumentach perkusyjnych
niemelodycznych),
• wypowiedzi ucznia na temat utworów muzycznych,
• działania twórcze,
• znajomość terminów i wiedza muzyczna,
• aktywność na lekcjach,
• prowadzenie zeszytu przedmiotowego.
System oceniania powinien zapewnić:
• pobudzenie rozwoju umysłowego ucznia,
• ukierunkowanie jego dalszej, samodzielnej pracy oraz wdrażanie do systematyczności, samokontroli i samooceny,
• nabywanie umiejętności rozróżniania zachowań pozytywnych
i negatywnych.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
• prawidłowo i całkowicie samodzielnie śpiewa piosenki
z podręcznika oraz z repertuaru dodatkowego,
• prawidłowo gra na różnych instrumentach melodycznych
melodie z podręcznika oraz z repertuaru dodatkowego,
• samodzielnie odczytuje i wykonuje dowolny utwór,
• potrafi rozpoznać budowę utworu muzycznego,
• posiada wiedzę i umiejętności przekraczające poziom
wymagań na ocenę bardzo dobrą,
• bierze czynny udział w pracach szkolnego zespołu muzycznego
lub chóru,
• jest bardzo aktywny muzycznie,
• wykonuje różne zadania twórcze, np. układa melodię do
wiersza, akompaniament perkusyjny do piosenki.
12 Scenariusze lekcji
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
• prawidłowo i samodzielnie śpiewa większość piosenek
przewidzianych w programie nauczania,
• prawidłowo i samodzielnie gra na instrumentach melodycznych
większość melodii przewidzianych w programie
nauczania,
• umie bezbłędnie wykonywać rytmy – gestodźwiękami
i na instrumentach perkusyjnych,
• potrafi rytmizować teksty,
• rozumie zapis nutowy i potrafi się nim posługiwać,
• zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej
klasy,
• podaje nazwiska wybitnych kompozytorów z programu
danej klasy.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
• poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela śpiewa pieśni
i piosenki jednogłosowe,
• poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela gra kilka
melodii oraz akompaniamentów do piosenek na używanym
na lekcjach instrumencie melodycznym,
• wykonuje proste rytmy – gestodźwiękami i na instrumentach
perkusyjnych niemelodycznych,
• rytmizuje łatwe teksty,
• zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej
klasy i wie, co one oznaczają,
• prowadzi systematycznie i starannie zeszyt przedmiotowy.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
• niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela śpiewa
niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania,
• niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela gra na
używanym na lekcjach instrumencie melodycznym niektóre
melodie przewidziane w programie nauczania,
• wykonuje najprostsze ćwiczenia rytmiczne – gestodźwiękami
i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych,
• zna tylko niektóre terminy i pojęcia muzyczne,
• prowadzi zeszyt niesystematycznie i niestarannie.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
• niedbale, nie starając się poprawić błędów, śpiewa kilka
najprostszych piosenek przewidzianych w programie
nauczania,
• niedbale, nie starając się poprawić błędów, gra na instrumencie
melodycznym gamę i kilka najprostszych utworów
przewidzianych w programie nauczania,
• niechętnie podejmuje działania muzyczne,
• myli terminy i pojęcia muzyczne,
• dysponuje tylko fragmentaryczną wiedzą,
• najprostsze polecenia – ćwiczenia rytmiczne – wykonuje
z pomocą nauczyciela.
Ocenę niedostateczną uczeń otrzymuje w sytuacjach
wyjątkowych, np. gdy, mimo usilnych starań nauczyciela,
wykazuje negatywny stosunek do przedmiotu oraz ma bardzo duże braki w zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych dotyczących wiadomości i umiejętności przewidzianych dla danej klasy. Mimo pomocy
nauczyciela nie potrafi i nie chce wykonać najprostszych
poleceń wynikających z programu danej klasy. Nie prowadzi
również zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ucznia.
Kryteria oceniania:
1. Podczas wystawiania oceny za śpiew należy wziąć pod
uwagę: poprawność muzyczną, znajomość tekstu piosenki,
ogólny wyraz artystyczny.
2. Przy wystawianiu oceny za grę na instrumencie trzeba
uwzględnić: poprawność muzyczną, płynność i technikę
gry, ogólny wyraz artystyczny.
3. Wystawiając ocenę za wypowiedzi na temat utworów
muzycznych, połączoną ze znajomością podstawowych
wiadomości i terminów muzycznych, należy wziąć pod
uwagę:
• zaangażowanie i postawę podczas słuchania,
• rozpoznawanie brzmienia poznanych instrumentów
i głosów,
• rozpoznawanie w słuchanych utworach polskich tańców
narodowych,
• podstawową wiedzę na temat poznanych kompozytorów,
• wyrażanie muzyki środkami pozamuzycznymi (np.
na rysunku, w opowiadaniu, dramie).
4. Przy wystawianiu oceny za działania twórcze – wokalne
i instrumentalne należy wziąć pod uwagę:
• rytmizację tekstów,
• improwizację: rytmiczną, melodyczną (wokalną i instrumentalną)
oraz ruchową,
• umiejętność korzystania ze zdobytych wiadomości
i umiejętności przy wykonywaniu zadań twórczych,
np. wymagających korelacji działań muzyczno-plastycznych,
• umiejętność przygotowywania ilustracji dźwiękowej do opowiadania, komiksu, grafiki itp. (dobieranie efektów dźwiękowych),
• umiejętność tworzenia prostych akompaniamentów
perkusyjnych.
5. Ocena aktywności na lekcji oraz za udział w muzycznych
zajęciach pozalekcyjnych.
Za aktywną postawę na lekcji uczeń może otrzymać
ocenę dobrą lub bardzo dobrą. Jeśli dodatkowo wykaże
się wiedzą lub umiejętnościami wykraczającymi poza
ustalone wymagania, otrzymuje ocenę celującą. Za systematyczną
i bardzo dobrą pracę w szkolnym zespole muzycznym lub chórze oraz za udział w ich występach uczeń otrzymuje ocenę z muzyki wyższą o jeden
stopień.
6. Przy wystawianiu oceny za zeszyt przedmiotowy lub
zeszyt ćwiczeń należy wziąć pod uwagę:
• estetykę ogólną,
• systematyczność,
• prace domowe odrabiane przez ucznia samodzielnie.
Ocena za zeszyt nie musi wpływać na końcową ocenę
z muzyki.