• informatyka kl. 4

        • Wymagania na poszczególne oceny

           

          1. Wymagania konieczne (na ocenę̨ dopuszczającą) obejmują̨ wiadomości i umiejętności umożliwiające uczniowi dalszą naukę̨, bez których nie jest on w stanie zrozumieć kolejnych zagadnień omawianych na lekcjach i wykonywać prostych zadań nawiązujących do życia codziennego.
          2. Wymagania podstawowe (na ocenę dostateczną) obejmują wiadomości i umiejętności stosunkowo łatwe do opanowania, przydatne w życiu codziennym, bez których nie jest możliwe kontynuowanie nauki.
          3. Wymagania rozszerzające (na ocenę̨ dobrą) obejmują̨ wiadomości i umiejętności o średnim stopniu trudności, które są̨ przydatne na kolejnych poziomach kształcenia.
          4. Wymagania dopełniające (na ocenę̨ bardzo dobrą) obejmują̨ wiadomości i umiejętności złożone, o wyższym stopniu trudności, wykorzystywane do rozwiazywania zadań́ problemowych.
          5. Wymagania wykraczające (na ocenę̨ celującą) obejmują̨ stosowanie zdobytych wiadomości i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.

           

          Ocena

          Stopień dopuszczający

          Uczeń

          Stopień dostateczny

          Uczeń:

          Stopień dobry

          Uczeń

          Stopień bardzo dobry

          Uczeń:

          • wymienia i stosuje zasady bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni komputerowej,
          • wyjaśnia czym jest komputer,
          • wymienia elementy wchodzące w skład zestawu komputerowego,
          • podaje przykłady urządzeń, które można podłączyć do komputera,
          • określa, jaki system operacyjny znajduje się na szkolnym i domowym komputerze,
          • odróżnia plik od folderu,
          • wykonuje podstawowe operacje na plikach: kopiowanie, przenoszenie, usuwanie
          • tworzy foldery i umieszcza w nich pliki,
          • ustawia wielkość obrazu, tworzy proste rysunki w programie Paint bez korzystania z kształtu Krzywa,
          • tworzy proste tło obrazu,
          • tworzy kopie fragmentów obrazu i zmienia ich wielkość,
          • wkleja ilustracje na obraz,
          • dodaje tekst do obrazu,
          • wyjaśnia, czym jest internet,
          • wymienia zagrożenia czyhające na użytkowników internetu,
          • podaje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
          • wymienia osoby i instytucje, do których może zwrócić się o pomoc w przypadku poczucia zagrożenia,
          • wyjaśnia, do czego służą przeglądarka internetowa i wyszukiwarka internetowa,
          • podaje przykład wyszukiwarki i przykład przeglądarki internetowej,
          • buduje w programie Scratch proste skrypty określające ruch postaci po scenie,
          • uruchamia skrypty i zatrzymuje ich działanie,
          • buduje w programie Scratch proste skrypty określające sterowanie postacią za pomocą klawiatury,
          • buduje prosty skrypt powodujący wykonanie mnożenia dwóch liczb,
          • usuwa postaci z projektu tworzonego w programie Scratch,
          • używa skrótów klawiszowych służących do kopiowania, wklejania i zapisywania,
          • stosuje podstawowe opcje formatowania tekstu,
          • zapisuje krótkie notatki w edytorze tekstu,
          • tworzy listy jednopoziomowe, wykorzystując narzędzie Numerowanie.
          • wymienia najważniejsze wydarzenia z historii komputerów,
          • wymienia trzy spośród elementów, z których zbudowany jest komputer,
          • wyjaśnia pojęcia urządzenia wejścia i urządzenia wyjścia
          • wymienia najczęściej spotykane urządzenia wejścia i wyjścia,
          • podaje przykłady zawodów, w których potrzebna jest umiejętność pracy na komputerze,
          • wyjaśnia pojęcia program komputerowy i system operacyjny,
          • rozróżnia elementy wchodzące w skład nazwy pliku,
          • porządkuje zawartość folderu,
          • rysuje w programie Paint obiekty z wykorzystaniem Kształtów, zmienia wygląd ich konturu i wypełnienia,
          • tworzy kopię obiektu z życiem klawisza Ctrl,
          • używa klawisza Shift podczas rysowania koła oraz poziomych i pionowych linii,
          • pracuje w dwóch oknach programu Paint,
          • wkleja wiele elementów na obraz i dopasowuje ich wielkość,
          • dodaje teksty do obrazu, formatuje ich wygląd,
          • wymienia zastosowania internetu,
          • stosuje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
          • odróżnia przeglądarkę internetową od wyszukiwarki internetowej,
          •  wyszukuje znaczenie prostych haseł na stronach internetowych wskazanych w podręczniku,
          • wyjaśnia czym są prawa autorskie,
          • stosuje zasady wykorzystywania materiałów znalezionych w internecie,
          • zmienia tło sceny w projekcie,
          • tworzy tło z tekstem,
          • zmienia wygląd, nazwę i wielkość duszków w programie Scratch,
          • tworzy zmienne i ustawia ich wartości w programie Scratch,
          • wymienia i stosuje podstawowe skróty klawiszowe używane do formatowania tekstu,
          • wyjaśnia pojęcia: akapit, interlinia, formatowanie tekstu, miękki enter, twarda spacja,
          • pisze krótką notatkę i formatuje ją, używając podstawowych opcji edytora tekstu,
          • wymienia i stosuje opcje wyrównania tekstu względem marginesów,
          • zmienia tekst na obiekt WordArt,
          • używa gotowych stylów do formatowania tekstu w dokumencie,
          • stosuje listy wielopoziomowe dostępne w edytorze tekstu.
          • wymienia nazwy pierwszych modeli komputerów,
          • określa przedziały czasowe, w których powstawały maszyny liczące i komputery,
          • charakteryzuje nośniki danych i wypowiada się na temat ich pojemności,
          • wyjaśnia przeznaczenie trzech spośród elementów, z których zbudowany jest komputer,
          • wymienia po trzy urządzenia wejścia i wyjścia,
          • wymienia nazwy trzech najpopularniejszych systemów operacyjnych dla komputerów,
          • wskazuje różnice w zasadach użytkowania programów komercyjnych i niekomercyjnych,
          • omawia różnice między plikiem i folderem,
          • tworzy strukturę folderów, porządkując swoje pliki,
          • rozpoznaje typy znanych plików na podstawie ich rozszerzeń,
          • tworzy obraz w programie Paint z wykorzystaniem kształtu Krzywa,
          • stosuje opcje obracania obiektu,
          • pobiera kolor z obrazu,
          • sprawnie przełącza się między otwartymi oknami,
          • wkleja na obraz elementy z innych plików, rozmieszcza je w różnych miejscach i dopasowuje ich wielkość do tworzonej kompozycji,
          • tworzy na obrazie efekt zachodzącego słońca,
          • wymienia najważniejsze wydarzenia z historii internetu,
          • omawia korzyści i zagrożenia związane z poszczególnymi sposobami wykorzystania internetu,
          • wymienia nazwy przynajmniej dwóch przeglądarek i dwóch wyszukiwarek internetowych,
          • formułuje odpowiednie zapytania w wyszukiwarce internetowej oraz wybiera treści z otrzymanych wyników,
          • korzysta z internetowego tłumacza,
          • kopiuje ilustrację ze strony internetowej, a następnie wkleja ją do dokumentu,
          • stosuje bloki powodujące obrót duszka,
          • stosuje bloki powodujące ukrycie i pokazanie duszka,
          • ustawia w skrypcie wykonanie przez duszka kroków wstecz,
          • określa w skrypcie losowanie wartości zmiennych,
          • określa w skrypcie wyświetlenie działania z wartościami zmiennych oraz pola do wpisania odpowiedzi,
          • stosuje bloki określające instrukcje warunkowe oraz bloki powodujące powtarzanie poleceń,
          • stosuje skróty klawiszowe dotyczące zaznaczania i usuwania tekstu,
          • wymienia podstawowe zasady formatowania tekstu i stosuje je podczas sporządzania dokumentów,
          • stosuje opcję Pokaż wszystko, aby sprawdzić poprawność formatowania,
          • formatuje obiekt WordArt,
          • tworzy nowy styl do formatowania tekstu,
          • modyfikuje istniejący styl,
          • definiuje listy wielopoziomowe.
          • wymienia etapy rozwoju komputerów,
          • wyjaśnia zastosowanie pięciu spośród elementów, z których jest zbudowany komputer,
          • klasyfikuje urządzenia na wprowadzające dane do komputera i wyprowadzające dane z komputera,
          • wskazuje trzy płatne programy używane podczas pracy na komputerze i ich darmowe odpowiedniki,
          • tworzy hierarchię folderów według własnego pomysłu,
          • tworzy obrazy w programie Paint ze szczególną starannością i dbałością o szczegóły,
          • pisze teksty na obrazie i dodaje do nich efekt cienia,
          • tworzy dodatkowe obiekty i wkleja je na grafikę,
          • omawia kolejne wydarzenia z historii internetu,
          • dba o zabezpieczenie swojego komputera przed zagrożeniami internetowymi,
          • wyszukuje informacje w internecie, korzystając z zaawansowanych funkcji wyszukiwarek,
          • dodaje do projektu programu Scratch nowe duszki,
          • używa bloków określających styl obrotu duszka,
          • łączy wiele bloków określających wyświetlenie komunikatu o dowolnej treści,
          • objaśnia poszczególne etapy tworzenia skryptu,
          • sprawnie stosuje różne skróty klawiszowe używane podczas pracy z dokumentem,
          • tworzy poprawnie sformatowane teksty,
          • ustawia odstępy między akapitami i interlinię,
          • dobiera rodzaj listy do tworzonego dokumentu.
          • łączy wiele bloków określających wyświetlenie komunikatu o dowolnej treści,
          • objaśnia poszczególne etapy tworzenia skryptu,
          • sprawnie stosuje różne skróty klawiszowe używane podczas pracy z dokumentem,
          • tworzy poprawnie sformatowane teksty,
          • ustawia odstępy między akapitami i interlinię,
          • dobiera rodzaj listy do tworzonego dokumentu.

           

           

  • Galeria zdjęć

      brak danych